2011. szeptember 11., vasárnap

Scott Kelby - A Digitális fotós könyv 1.

Új olvasnivalóm fényképezőgép hiányában Scott Kelby-től a Digitális fotós könyv első része.  A választás annak köszönhető, hogy sok jót halottam/olvastam róla az elmúlt időszakban. Többek között a rövid - minden oldal 1 tipp - és hasznos tanácsairól, valamint a közvetlen/érthető nyelvezetéről.

Már az első fejezet is egy furfangos, de jól összeállított érdeklődést felkeltő rész. Kezdve egy füllentéssel az első oldalon, amit ugyan elárul, de ezt a trükköt végigviszi az egész fejezeten. Célját nálam elérte, mert egészen a 3. fejezetig le se tettem a könyvet.

Ideális könyv minden olyan kezdő "hobby" fotós számára akik valahol el szeretnék kezdeni a tanulást annak érdekében, hogy szebb fényképeket készítsen.

Ramen: Első rész
Scott Kelby - A Digitális fotós könyv 1

9 megjegyzés:

  1. Szebb, de annál sablonosabb képeket. Nekem az a mondat nem tetszett egyáltalán a könyvben, hogy "megmondom neki, hogy ilyen blendét és záridőt használjon"... Minek? Hogy véletlenül se magától jöjjön rá? Bár, ha nincs érzéke valakinek a fotózáshoz, akkor ez az elmondom dolog a legcélszerűbb...

    VálaszTörlés
  2. Ezek szerint neked is megvan a könyv vagy már találkoztál vele. :)

    Én az egész könyvet onnan közelítettem meg, hogy egy kezdő fotós vagyok aki innen onnan inspirálódik. Blogok, indafoto, cikkek és végül de nem utolsó sorban könyvek. Így akadtam erre a könyvre is. Vannak benne olyan információk amiket már halottam korábban, meg olyanok is amiket nem de lehet soha nem is fogok használni. A lényeg az egészben, hogy rápörögtem a fényképezésre is mint 2 éve a növényes akvarisztikára és fényképező gép hiányában (amíg meg nem javítják; vagy ha nem lehet, akkor amíg össze nem gyűlik a pénz egy tükrösre) marad az olvasás.

    Arról, hogy szándékozom-e kiadni még pénzt a többi kötetért még nem gondolkodtam.

    Szeretnék a jövőben jobban ráérezni a dolgokra és ehhez úgy vélem időre van szükség. Valamint egy olyan gépre ami mint Te is mondtad kitárja a lehetőségek kapuját.

    Ha már szóba került az előző akváriumom:
    http://farm6.static.flickr.com/5222/5610250847_dbe3f7a906_b.jpg

    VálaszTörlés
  3. Gyuri: szerintem a fotózáshoz való érzék és a technikai tudás az két külön dolog. lehet, hogy valaki tehetséges, meglát olyan dolgokat olyan módon, ahogy azt más nem: ez fotózáshoz való érzék.
    De nem ismeri a blende/záridő összefüggéseket: ezt tanítani, tanulni könnyebb és kell is.

    VálaszTörlés
  4. Ha már így szóba kerültek ezek az összefüggések. Tudnál mondani olyan linket, vagy könyvet amiben le vannak írva? :)

    VálaszTörlés
  5. Megvan, de nem tartom nagyra. Van jópár olyan beállítás amit én is kipróbáltam, ami be is jött, de szerintem a személyes találkozásokon többet szedhetsz magadra. És több szemszöget nézhetsz meg, több stílusból meríthetsz ötletet. Tudom, messze laksz... Nem a könyv ellen vagyok, csak nekem egy kicsit parasztvakításnak tűnik.

    Tibor: Persze, az érzék és a technikai tudás nem egy lap. Az volt a bajom, hogy Kelby nem írja le, hanem volt egy ilyesmi mondata: "Megmondom neki, hogy mit mire állítson, és ellövi. Így gyorsan tud jó képet csinálni". Ez nem tanítás. Előkeresem a könyvben a pontos mondatot, de nagyjából ez a lényeg. Hogy leírja, hogy hogyan fotózz egy kanyont, meg egy portrét, de olyanokat, mint amilyeneket te, pl.: a zöldet így vagy úgy exponáld ki, a sárgát megint máshogy, így használd, vagy ekkor a spotmétert, stb... Ilyeneket nem ír. Ezekből tanulna az ember és nem a sok rizsából, meg hogy ne vágd el könyökben a modelled.

    VálaszTörlés
  6. A blende és záridő összefüggéseire gondolsz?
    Linket most így hirtelen nem tudok, de mi érdekelne konkrétan? Talán segíthetek.

    Gyuri: könyvet írni tudni kell, pontosabban populárisan kell írni, mert a legtöbb ember tényleg azt kérdezi, hogy egy konkrét dolgot milyen beállítással kell fotózni. Lehet ilyen tanácsot adni, de ettől még nem tanul meg az illető fotózni. Szerintem ilyenek nagyon részletesen nincsenek leírva sehol, ezt megbeszélni lehet és szerintem az sokkal hasznosabb, mint bármilyen könyv.

    VálaszTörlés
  7. Igen arra gondoltam. Azóta kutattam utána és találtam is rá leírásokat.

    Pl.:
    "Ha a záridőt egy szabvány értékkel módosítjuk, az pontosan egy rekesznyi fényt ad vagy vesz el. Így egy adott helyzetben Te dönthetsz, hogy a rekeszt szűkíted és ezzel együtt hosszabb záridőt választasz, vagy éppen ellenkezőleg, tágabb rekesz mellett rövidebb záridőt használsz."

    Forrás: http://hervai.hu/fotoszakkor/rekesz-zarido.html

    Köszi a lehetőséget! Később majd valószínű bombázlak (a blogodon) kérdésekkel, ha valami nem világos. :)

    VálaszTörlés
  8. Jól mondod, ez a lényege, te választasz kombinációt a téma függvényében.

    VálaszTörlés
  9. Én most kaptam meg a páromtól karácsonyra mind a 3 kötetet.
    Parasztvakításnak éppenséggel nem lehet nevezni, hisz hülyeségeket és félrevezető dolgokat nem ír le!

    Aki kicsit is fotózott már (akár egy kompakt géppel automata üzemmódban)és érdekli a téma, annak egy jó olvasmány és biztos fog tudni belőle hasznosítani sok dolgot, anélkül, hogy szétszakmázná az agyát.

    Ha jó a látásmódja a keresőn keresztül akkor sikere lesz.

    Én vallom azt, hogy amióta van Photoshop és társaik, azóta nem feltétlen kell szétszakmázni az agyad. (Sajnos)
    A fotógépek is sok mindent megoldanak...
    Viszont remek képeket lehet alkotni!

    A kötet 2. és 3.-ik része már annyira nem tetszett mert sokszor mondja el ugyan azt csak másképp és igazából csak arról szól, hogy valamivel kitöltse a helyet.

    Ettől függetlenül remek olvasmány mint könyv, ugyan is a mondatszerkezetek és a stílus miatt tényleg nem lehet letenni.

    VálaszTörlés